Het is voor het eerst in 2008 dat SBS een hoger marktaandeel mag noteren, maar
niet voor het eerst in de geschiedenis. In augustus vorig jaar scoorde SBS
’s avonds ook al hoger dan RTL qua marktaandeel. Bas de Vos van Stichting
Kijkonderzoek: “We zagen vorig jaar ook dat de marktaandelen van SBS en RTL
toen dicht naar elkaar toe trokken.”
Dit jaar streeft SBS concurrent RTL dus een maand eerder voorbij.
Terwijl RTL vier kanalen heeft en SBS maar drie. Wat is er zo goed aan het
zomerschema van SBS? Of, wat gaat er mis bij de programmering van de zenders
van RTL?
De programmering van de vooravond van SBS loopt redelijk contant door in de
zomer. Wat opvalt, is dat de SBS 6-programma’s Hart van Nederland en
Shownieuws in de zomermaanden goed bekeken worden. Hart van Nederland stond
tot nu toe iedere juliweek in de top tien van meest bekeken uitzendingen.
Beide programma’s worden het hele jaar door uitgezonden.
De programmering van RTL tijdens de zomerse vooravonden verschilt nogal
van de rest van het jaar. “Deze zomer gooide RTL 4 het schema in de
vooravond helemaal om, door met een aantal nieuwe programma’s te komen”,
meldt een woordvoerder van RTL. Verder benadrukt hij dat RTL ”zich geen
zorgen maakt” en meer bezig is met "de eigen kracht" dan met de
concurrentie.
Volgend jaar zal het omroepbedrijf het programma RTL Boulevard door laten
lopen in de zomer. Volgens RTL heeft dat echter niets te maken met SBS.
Die omroep maakt zich in ieder geval op voor een 'hete nazomer'. Naar
eigen zeggen profiteren de SBS-zenders van de 'zomerstop' in het
avondprogramma van RTL. Vooral de programma’s Hart van Nederland en
Shownieuws doen het hierdoor goed dit seizoen. “We zijn ontzettend blij dat
we het deze maand met onze drie zenders beter doen, dan de vier van RTL”,
aldus een woordvoerder van de omroep.
Ook ten opzichte van vorig jaar scoort SBS goed. Dit zou komen door de
duidelijke profilering van de drie zenders. SBS 6 is de familiezender, Net 5
voor jonge vrouwen en Veronica richt zich op de jonge, mannelijke kijkers.
Door de gescheiden doelgroepen kannibaliseren de zenders niet van elkaar en
kunnen ze groeien, stelt het omroepbedrijf. Bij RTL hebben de zenders een
minder duidelijk afgebakende doelgroep.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl